
– Et intervju er ikke en uformell samtale. Det er en viktig og strukturert del av rekrutteringsprosessen, og bør behandles deretter, sier Trine.
Å velge et offentlig rom til intervju, som en kafé eller hotellobby, kan for noen oppleves som en lavterskel og “uformell” arena, men det sender samtidig et tydelig signal. For mange kandidater oppleves det som lite profesjonelt, forstyrrende og potensielt utrygt. Det kan gå utover både samtalens kvalitet og tillitsforholdet mellom arbeidsgiver og kandidat.
Det finnes situasjoner hvor en nøytral arena er praktisk eller nødvendig, for eksempel ved høyt konfidensialitetsnivå. Likevel mener Trine at arbeidsgivere bør være bevisste på hva valget av arena sier om dem:
– Stedet du inviterer til intervju på, påvirker hvordan kandidaten oppfatter både deg og virksomheten. Et profesjonelt møterom skaper bedre forutsetninger for fortrolighet, konsentrasjon og trygghet – og viser respekt for både prosessen og mennesket du møter.
Intervjuet er ofte første møtet mellom arbeidsgiver og kandidat. Det er et tillitsmøte. Det handler ikke bare om å vurdere kompetanse, men også om å vise frem hvem dere er som arbeidsgiver.
👉 Se opptak av sendingen fra NRKs Nyhetsmorgen (innslaget startet kl. 08.19)
Trenger du støtte i rekrutteringsprosessen, eller vurderer du å leie inn en konsulent eller vikar? Vi hjelper deg gjerne med å finne rett person til rett rolle. Kontakt oss ved å sende en e-post eller ring 22 44 33 00.