Velkommen til vår syvende utgave av boken Fremtidens arbeidsliv. Denne boken, sammen med tidligere utgaver, handler om nettopp Fremtidens arbeidsliv. Men hva kan egentlig sies om fremtiden når verden rundt oss stadig er i endring? Mye, mener vi i Hammer & Hanborg. Det finnes faktorer som uten tvil vil påvirke utviklingen. Og disse perspektivene ønsker vi å dele med deg. God lesning!
Slik kan Hammer & Hanborg hjelpe deg
Fra tanke til handling – hvordan kommer man i gang? Dette er et naturlig spørsmål etter å ha lest om hva som former fremtiden. Derfor vil vi avslutningsvis gi deg noen eksempler på hvordan vi i Hammer & Hanborg kan bistå, og hva du selv kan starte med allerede i dag.
Vi tilbyr våre kunder analyser, metoder og løsninger for å aktivere tankesettene som presenteres i boken. For deg som vil starte utviklingsreisen nå, kan disse fire stegene være et utgangspunkt:
- Tenk på hvem som kan være med i en gruppe for å tydeliggjøre og styrke den interne kulturen. Inkluder personer med både bred kunnskap om organisasjonen og spesialkompetanse, og sett som mål å formulere en tydelig visjon. For eksempel: “Vår organisasjon skal ha en sterk kultur uten behov for kontroll, som til gjengjeld gir de ansatte mer frihet.”
- Når visjonen er klar, må alle medarbeidere få innblikk i den og forstå hvorfor dette er strategisk viktig. Hvordan kan dere nå ut til alle på en effektiv måte?
- Det tredje steget er å invitere alle til en idédugnad om hvordan arbeidsmetodene kan utvikles for å realisere visjonen. Hvordan kan et rammeverk for dette arbeidet se ut?
- Til slutt trenger dere en felles prosess for å teste og evaluere idéene fra forrige steg. Tenk gjennom hvilke faktorer som vil påvirke resultatene av strategiimplementeringen. Hvordan kan de beste idéene til slutt integreres i hele organisasjonen?

Trenger du hjelp med din neste rekruttering?
Vi har spesialistene som hjelper deg med kommunikasjon, markedsføring, HR, growth, MarTech, ComTech og e-commerce.